
Najważniejsze aspekty rozwoju startupu w praktyce
Innowacyjny pomysł, biznesplan, znajomość konkurencji, pozyskanie dofinansowania – to tylko niektóre elementy, które są wskazywane jako kluczowe w rozwoju nowej firmy. W jaki sposób weryfikują one rolę działalności firmy na rynku? O tym, jakie są najważniejsze aspekty w rozwoju startupu, opowiadają przedstawiciele kilkunastu firm z różnych branż, które działają w ramach wrocławskiego ekosystemu startupowego.
Często jako najważniejszy punkt w prowadzeniu firmy przyjmujemy istotę znajomości rynku – wyzwań i szans z nią związanych. Jaki jest jednak jeden najważniejszy aspekt gwarantujący sukces firmy? Nie jest łatwo go wskazać, szczególnie w przypadku startupów, które dopiero zaczynają swoją biznesową drogę. Pomóc mogą w tym jednak doświadczenia przedsiębiorców, których pogląd na ten temat zweryfikowała praktyka. O najważniejsze aspekty rozwoju startupu zapytaliśmy firmy z różnych sektorów, od IT przez inżynierię, aż po biotechnologię, które działają we Wrocławskim Parku Technologicznym.
Po pierwsze: dobry produkt i stały klient
Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z firmą IT, czy też przedsiębiorstwem rozwijającym innowacyjne technologie na potrzeby przemysłu, do odniesienia rynkowego sukcesu potrzebują one dobrego produktu, który pozwoli na zdobycie zaufania klienta, trafiając w jego rzeczywiste potrzeby.
– Najważniejsza jest determinacja do stworzenia produktu, który będzie klientom rzeczywiście potrzebny i wart tyle, by zapewnić firmie przychody na dalszy rozwój – komentuje Zbyszek Wantuła ze spółki Grenade Hub, która stworzyła narzędzie dedykowane dla małych i średnich firm usługowych z branży IT.
Szczególne znaczenie ma pozyskanie klienta, którego zamówienia będą regularnym źródłem dochodu dla przedsiębiorstwa.
– Kluczem w rozwoju startupu jest zdobycie pierwszego, stałego klienta. Mając zapewnione finansowanie, można realizować poważniejsze plany, dalsze cele. Podstawą biznesu jest pewny grunt do jego prowadzenia, czyli stale współpracujący z firmą klient – dodaje Marcin Winnicki z inżynieryjnej firmy Inno-Weld.
Po drugie: poznanie rynku
W opinii przedsiębiorców prowadzących swoje startupy w WPT, największym parku technologicznym w Polsce pod kątem ilości działających na jego terenie firm, kluczowym aspektem prowadzenia przedsiębiorstwa jest poznanie rynku i pozyskanie potrzebnego know-how.
– Jednym z ważniejszych kroków, które powinni podjąć założyciele startupu, jest weryfikacja swojego pomysłu na rynku – stworzenie MVP, które umożliwi dostrzeżenie reakcji odbiorców na potencjalny produkt – podkreśla Maksymilian Wastag, z Mediscript, przedsiębiorstwa zajmującego się optymalizacją wydajności procesów funkcjonowania Placówek Ochrony Zdrowia.
Poznanie rynku jest też podstawą do opracowania biznesplanu oraz zidentyfikowania działań, które musi podjąć firma, by odnieść sukces.
– Zakładając startup trzeba pamiętać o dogłębnej analizie rynku, weryfikacji pomysłu i opracowaniu biznesplanu, który będzie zakładał pozyskanie inwestora i finansowania. Ważne jest również posiadanie odpowiednich kompetencji oraz zdolności interpersonalnych np. do zarządzania zespołem – komentuje Marta Sopoćko z działającej w obszarze fotowoltaiki firmy MS Energy.
Umiejętności miękkie to jednak nie wszystko. W przypadku wysoko wyspecjalizowanych przedsiębiorstw ważne jest również zadbanie o dostęp do eksperckiej wiedzy.
– Najważniejszy w rozwoju startupu jest dostęp do tzw. know-how. Dla firm, których działalność jest oparta na innowacyjności, ważne jest nawiązanie współpracy z większymi partnerami ułatwiającymi swobodny dostęp do dokumentacji technicznej oraz publikacji naukowych. Pomocne jest utrzymywanie więzi ze środowiskiem akademickim – opowiada Przemysław Roszkowski z firmy IT Agnostic Bits.
Po trzecie: otoczenie biznesowe
Odniesienie sukcesu przez startup może ułatwić osadzenie firmy w odpowiednim otoczeniu biznesowym. Dobrym miejscem na start w biznes mogą być instytucje otoczenia biznesu oraz inkubatory przedsiębiorczości np. wrocławskie DAIP (Dolnośląski Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości) oraz Integracyjny Inkubator Przedsiębiorczości. Stawiając na współpracę z ośrodkami takimi jak WPT, które udzielają kompleksowego wsparcia dla biznesu, można zyskać nie tylko przestrzeń biurową, ale też dostęp do specjalistycznych pracowni badawczych czy wsparcia w nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych.
– W przypadku branży biotechnologicznej duże znaczenie odgrywa dostępne zaplecze z aparaturą badawczą. W tym zakresie warto rozwijać startup w miejscu do tego przygotowanym. W Sovigo mamy to szczęście, że środowisko wrocławskie wraz z WPT stanowią doskonałą bazę do rozwoju firm biotechnologicznych a sukcesy wrocławskich, biotechnologicznych startupów tylko to potwierdzają – wskazuje Paweł Mituła z biotechnologicznej spółki Sovigo. Otoczenie firmy to również jej zespół. – Kluczowym czynnikiem w rozwoju startupu jest zespół. To on daje gwarancję odniesienia sukcesu. Dobry zespół jest w stanie szybko zweryfikować ideę, jest otwarty na zmiany i nie boi się a wręcz sięga po nowe pomysły – dodaje Paweł Mituła.
Trzymaj rękę na pulsie!
Wśród aspektów ważnych dla startupów znajduje się również pozyskanie dofinansowania, które pozwala na rozwój przedsiębiorstwa.
– Na podstawie naszych doświadczeń możemy stwierdzić, że przy zakładaniu własnej firmy najważniejsze jest pozyskanie finansowania i swoboda działania – zaznacza Agata Wójcik z firmy PADS, realizującej projekt R&D w obszarze branży higienicznej.
Zarządzanie budżetem przedsiębiorstwa, jak i innym procesami w nim zachodzącymi wymaga sprawnego działania oraz podejmowania rozważnych decyzji, które jednak nie mogą wykluczać chęci podjęcia ryzyka. Nie można też zapomnieć o tym, że firma to żywy organizm, który stale potrzebuje nowych bodźców.
– Prowadzenie startupu wymaga wytrwałości oraz poszukiwania innowacyjnych rozwiązań i pomysłów – podsumowuje Ula Dytko z Majestic Boards, firmy produkującej wysokiej jakości longboardy elektryczne.
8 lutego 2021
Udostępnij
Dołącz do nas na
Zobacz również