Case study

Case study

Ekolabos – technologiczna firma na rynku pełnym wyzwań

Ekolabos to laboratorium zajmujące się wykonywaniem badań środowiskowych, które działa we Wrocławskim Parku Technologicznym. W jego ofercie znajdują się m.in. badania wody, żywności, kosmetyków oraz produktów przeznaczonych do dezynfekcji. Spółka powstała w 2010 roku i od początku związana jest z WPT.

Pomysł na założenie Ekolabos, jak w przypadku większości małych polskich firm, wziął się z pasji. Już na studiach z zakresu ochrony środowiska marzyłem o prowadzeniu własnego laboratorium zajmującego się badaniami wody i gleby. Choć początkowo wydawało się to nierealne, zacząłem stopniowo zdobywać doświadczenia zawodowe, które doprowadziły mnie do decyzji o założeniu własnej firmy. Było to duże wyzwanie, gdyż branża związana z badaniami laboratoryjnymi była wtedy, i jest nadal, bardzo konkurencyjna, w dużej mierze zdominowana przez międzynarodowe korporacje. Wiele razy słyszałem, że mój pomysł jest skazany na porażkę, jednak dzięki ogromnemu nakładowi pracy i determinacji udało nam się zbudować dobrze działającą, stale rozwijającą się firmę – opowiada Piotr Bezłada, prezes Ekolabos.

Ekolabos zaczęło swoją rynkową działalność od przeprowadzania badań wody, które do tej pory stanowią jedną z podstaw działalności spółki. Bada ona m.in. wodę przeznaczoną do spożycia, technologiczną, kotłową, chłodniczą. Z czasem firma poszerzyła swoją ofertę o badania kosmetyków, badania żywności, suplementów diety oraz badania i rejestrację produktów biobójczych.

Od początku naszego istnienia działamy we Wrocławskim Parku Technologicznym. Start Ekolabos był możliwy właśnie dzięki zapleczu laboratoryjnemu WPT. Samodzielne wyposażenie laboratorium wymagałoby od nas wielomilionowych nakładów już na starcie projektu. Początkująca firma nie dysponuje takim kapitałem, dlatego korzystanie z infrastruktury WPT, w tym nowoczesnej, wysokojakościowej aparatury, pozwoliło nam na start i rozwój naszej oferty – komentuje prezes Ekolabos.

Jakość jako wyróżnik

Założyciel Ekolabos od początku funkcjonowania firmy poszukiwał nowych obszarów rozwoju. Naturalnym krokiem było zwrócenie się w stronę branży kosmetycznej, która ma duże zapotrzebowanie i nastawiona jest na wysoką jakość.

Mniejsze firmy, takie jak my, często oferują swoim klientom wyższą jakość zarówno badań jak i obsługi. My uczyniliśmy z niej nasz wyróżnik, do którego przywiązują się nasi klienci. Są pewni rzetelności naszych usług i badań, co zatrzymuje ich u nas na wiele lat. Możemy poszczycić się długotrwałymi, trwającymi wiele lat kooperacjami. Jest to dla nas potwierdzenie, że polityka jakości, którą przyjęliśmy jest słuszna – ocenia Piotr Bezłada.

Każdy z nowych obszarów badań, które spółka Ekolabos wprowadzała do swojej oferty, był kamieniem milowym w jej rozwoju i wiązał się z ogromnym nakładem pracy – m.in. przygotowaniem laboratorium oraz walidacją metod badawczych. Zarówno poszerzenie oferty o badania kosmetyków, jak i badania żywności wymagało od spółki dużych nakładów i zaangażowania całego zespołu. Kolejnym znaczącym etapem było wprowadzenie do portfolio firmy badań produktów biobójczych. Badania te stały się w okresie pandemii koronawirusa solidną podstawą działania spółki.

Wdrożenie tego typu badań jest długotrwałym i skomplikowanym, jednak opłacalnym procesem. Prowadzimy badania środków do dezynfekcji dłoni i powierzchni, środków do chirurgicznej dezynfekcji dla szpitali oraz różnorodnych preparatów biobójczych dla rynku weterynaryjnego, spożywczego i medycznego. Nie tylko je sprawdzamy, ale i rejestrujemy je na zlecenie naszch klientów w urzędzie – komentuje prezes spółki.

Warto dodać, że usługi konsultingowe wprowadzania produktów na rynek Ekolabos prowadzi również na potrzeby branży kosmetycznej, w przypadku której jest to szczególnie długotrwały i skomplikowany proces.

Stacje uzdatniania i próbki wody z dalekich krajów

Wśród wielu kamieni milowych nadających tempo rozwojowi Ekolabos trzeba też wymienić pozyskanie dużych klientów, m.in. zagranicznych firm produkujących urządzenia do uzdatniania wody.

– Urządzenia, które testowaliśmy są sprzedawane na całym świecie. Ta trwająca kilka lat współpraca, wydźwignęła nas na wyższy poziom, ale też pozwoliła rozszerzyć naszą ofertę. Usługa badania sprawności stacji uzdatniania jest rzadka. My ją realizujemy, co wyróżnia nas na rynku i pozwala nam na zdobywanie nowych klientów – dodaje Bezłada.

Choć Ekolabos działa głównie w Polsce, firma ma coraz więcej klientów z zagranicy. Spółka badała próbki wody m.in. z rzeki Ontario czy Wysp Kanaryjskich. W sektorze badań dla branży kosmetycznej Ekolabos współpracuje głównie z polskimi firmami, jednak ma również zlecenia z Rosji czy Dubaju.

– Polska jest zagłębiem produkcji kosmetyków. Nasi klienci eksportują swoje produkty na całą Europę i poza nią. Polska jest w tym zakresie  niejako „bramą” do Unii Europejskiej dla producentów ze wschodu, dlatego często dostajemy zlecenia na badania i wdrożenie produktu kosmetycznego na rynek UE zza wschodniej granicy – ­komentuje założyciel firmy.

HORECA, producenci kosmetyków i największe państwowe spółki

W swoim portfolio Ekolabos posiada bardzo różny przekrój klientów. W przypadku badań dla branży kosmetycznej są to głównie producenci, natomiast badania wody są realizowane głównie dla sektora HORECA, ale też pływalni oraz klientów detalicznych. Laboratorium obsługuje też producentów suplementów diety.

W okresie pandemii koronawirusa wszystko co związane jest z rynkiem HORECA zostało zamknięte. Ilość zleceń w tym obszarze znacząco spadła. Wzrosła jednak ilość zamówień w obszarze badań kosmetyków oraz produktów biobójczych. Ich skala jest na tyle duża, że straty związane z brakiem zleceń na badania wody zostały skompensowane. Musieliśmy zatrudnić dodatkowych specjalistów do obsługi zleceń – komentuje Piotr Bezłada.

Nowe laboratorium, nowi klienci i nowe rynki

Wraz z rozwojem firmy powiększał się nie tylko zakres jej oferty, ale i jej zespół. W jego skład wchodzą specjaliści z zakresu chemii, mikrobiologii, ochrony środowiska i biotechnologii. Spółka otworzyła też dwa oddziały terenowe w Warszawie i Krakowie, dzięki czemu obsługuje zamówienia z całego kraju.

Ekolabos ma w planach otwarcie laboratorium wirusologicznego, pozwalającego na prowadzenie badań sprawdzających skuteczność wirusobójczą. Epidemia spowodowana koronawirusem pokazała, że takie pracownie są bardzo potrzebne. Laboratorium ma już po części zapewnione możliwości technologiczne jego utworzenia dzięki infrastrukturze Wrocławskiego Parku Technologicznego.

Firma chce w przyszłości skupić się na powiększaniu bazy klientów. Jak ocenia jej prezes, nie jest to zadanie proste ze względu na konkurencyjny rynek zdominowany przez duże korporacje. Atutami Ekolabos są jednak nowoczesność, nastawienie na klienta, informatyzacja i zautomatyzowanie procesów oraz wyróżniająca firmę jakość. Spółka rozwija się obecnie w oparciu o własny kapitał, ale jest otwarta na współpracę z zewnętrznym inwestorem.

– Taka kooperacja pozwoliłabym nam na przyśpieszenie rozwoju technologicznego firmy i szybszą ekspansję na rynki zagraniczne, którą mamy w planach. Mamy na to solidny plan i jestem przekonany, że uda nam się go zrealizować. 10 lat doświadczeń i mierzenia się z wyzwaniami, które wydawały się niemożliwe, utwierdza mnie w tym przekonaniu. – podsumowuje Piotr Bezłada, prezes Ekolabos

Czytaj więcej o sukcesach firm z WPT:

Innowacje rodzą się z… innowacji – historia MoCap Systems i Oversiz3D

Advantic, czyli od skali laboratoryjnej do przemysłowej

Innowacje w praktyce, czyli historia QNA Technology