Case study

Case study

Amplicon, czyli innowacje z dobrym startem w biznes

Amplicon to firma działająca w branży biotechnologicznej, obecna na rynku od 2014 roku. Zajmuje się analizą informacji genetycznej pod kątem wykorzystania jej w medycynie, weterynarii oraz do monitorowania jakości produktów spożywczych i farmaceutycznych. Jej głównym obszarem działania jest opracowywanie testów diagnostycznych i metod badawczych wykorzystujących właśnie sekwencje DNA. Od początku swojego istnienia jest związana z Wrocławskim Parkiem Technologicznym

Zainteresowania naukowe źródłem pomysłu na biznes

Pomysł na założenie Ampliconu wynika bezpośrednio z zainteresowań prezesa zarządu firmy, dr. Janusza Piechoty.  Jeszcze w trakcie studiów doktoranckich na Uniwersytecie Warszawskim był on członkiem zespołu, który zajmował się m.in. ustalaniem podłoża molekularnego chorób genetycznych i próbował stworzyć pierwsze testy diagnostyczne chorób genetycznych.

Kilkanaście lat temu, nasza praca była przecieraniem szlaków w Polsce, jeśli chodzi o tą tematykę. Ogromnie mnie to zainteresowało i na kolejnych etapach mojej kariery zawsze chciałem wrócić do diagnostyki molekularnej. – opowiada dr Janusz Piechota.

Swoją pracę kontynuował on na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie poznał swoją dzisiejszą wspólniczkę Małgorzatę Piskozub. Połączyli siły i gdy nadarzyła się okazja, swoje naukowe zainteresowania, których nie mogli rozwijać na uczelni, postanowili przełożyć na biznes zakładając Amplicon.

Dobry start w DAIP

Amplicon swoją działalność rozpoczął w Dolnośląskim Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości (DAIP), we Wrocławskim Parku Technologicznym (WPT).

W momencie zakładania firmy nie dysponowaliśmy dużym kapitałem startowym. Dlatego DAIP okazał się miejscem dla nas idealnym. Ogromne znaczenie miało również to, że mogliśmy już na starcie korzystać z dobrze wyposażonych laboratoriów WPT, które były nam niezbędne do opracowania testów diagnostycznych, walidacji metod itp. – dodaje prezes Ampliconu.

Założyciele spółki od początku swojej działalności stawiali na zagospodarowanie niszy obecnej na polskim rynku molekularnych testów diagnostycznych. Nie funkcjonowali na nim polscy producenci, jednie dystrybutorzy z ramienia zagranicznych firm, a to podnosiło poziom cen. Amplicon miał więc przewagę konkurencyjną, wynikającą z krajowej produkcji i bezpośredniej sprzedaży.

– Nasza działalność zaczęła się od przysłowiowego biurka, które współdzieliliśmy ze wspólniczką w open space DAIP oraz kilku metrów stołu laboratoryjnego, z którego mogliśmy korzystać. Przez ostanie 5 lat dynamicznie się rozwijaliśmy. Zaczynając biznes opracowaliśmy dosłownie kilka testów, które umożliwiły nam wprowadzenie na rynek naszych pierwszych usług (np. badania kleszczy czy badania wody) oraz szkolenia oparte na własnych zestawach diagnostycznych. Stopniowo, mając coraz większe przychody, inwestowaliśmy w rozwój firmy i rozbudowę jej oferty. Stopniowo stawialiśmy kolejne biznesowe kroki – najpierw wynajęliśmy niezależne biuro, potem własne pokoje laboratoryjne. – opowiada dr Piechota.

Amplicon, który zakończył już okres swojej inkubacji w DAIP, to dziś firma z własnym, niezależnym kompleksem biurowo-laboratoryjnym, wynajętym we Wrocławskim Parku Technologicznym. W portfolio ma około 100 testów diagnostycznych, a niebawem zarejestruje własne laboratorium medyczne, oferujące autorskie testy diagnostyczne.

Jako znaczący czynnik umożliwiający zaistnienie i sukces firmy, jej właściciele określają możliwości oferowane w DAIP.

– W niezwykle sprzyjających warunkach stwarzanych przez zespół WPT skupiliśmy się na rozwoju firmy. Z jeden strony mogliśmy korzystać z takiej powierzchni biurowej i laboratoryjnej, jaka była nam w danym momencie potrzebna, z drugiej otrzymywaliśmy ogromne wsparcie biznesowe. Chodzi tu zarówno o praktyczne biznesowe know-how, jak też konkretne porady prawne czy księgowe. – ocenia dr Piechota.

Prezes Ampliconu podkreśla również, że nie bez znaczenia było dla niego wsparcie de minimis uzyskane dzięki WPT, nadające wzrostowi firmy określoną, szybką, dynamikę.

– DAIP dał możliwość skalowalnego rozwoju i przekształcenia się ze startupu, w młodą, aspirującą, w pełni niezależną firmę. – dodaje.

 

Skala rozwoju

Amplicon przez 5 lat swojej działalności inwestował nie tylko w produkcję i opracowywanie testów diagnostycznych, ale i we własny, specjalistyczny sprzęt. Warto tu dodać, że znacząca część testów firmy powstała w ramach innowacyjnej usługi, jaką jest tzw. test na życzenie. W sytuacji, gdy na rynku brak jakiegoś testu lub te na nim funkcjonujące nie spełniają wymogów klienta, może on zgłosić się do firmy Amplicon, która podejmie się opracowania testu. Jeśli się jej nie uda, klient nie poniesie żadnych kosztów, w przypadku sukcesu zyska on konkretne rozwiązanie, o które Amplicon poszerzy swoją ofertę.

Dziś firma chce, poza realizacją zamówień na nowe testy, skupić się na podnoszeniu jakości produkcji. Obecnie, choć jej prace prowadzone są w możliwie najwyższym standardzie, Amplicon wprowadza w swoje procedury produkcyjne system kontroli. Pierwszym z nich będzie ISO 13485 dla wyrobów medycznych.

Chcemy również uzyskać dla naszych testów certyfikat IVD. Pozwoli nam to na pełnoprawne funkcjonowania na rynku medycznym, gdyż obecnie sprzedajemy je na licencji RUO (Research Use Only), co ogranicza ich zastosowanie. Zbudowanie zaufania rynku medycznego pozwoli nam również na poszerzenie spektrum potencjalnych klientów. 5 lat temu, skupialiśmy się głównie na działalności na ryku weterynaryjnym, który miał mniejsze obostrzenia startowe dla oferty. Dziś wiemy, że m.in. dzięki własnej powierzchni laboratoryjnej, możemy zrobić krok dalej i wejść na rynek medyczny – podsumowuje prezes spółki.

Rola kleszcza

Szerokiemu gronu odbiorców Amplicon jest najbardziej znany z powadzenia badań kleszczy.

Badanie kleszczy pojawiło się na początku naszej działalności, jako ciekawostka. Przerodziła się ona jednak w produkt, który zyskał ogromne uznanie rynku – komentuje dr Janusz Piechota.

Jednym z flagowych produktów Ampliconu jest panel chorób odkleszczowych, który w jednej pojedynczej reakcji jest w stanie przebadać próbkę na obecność trzech różnych patogenów, co przyśpiesza i upraszcza diagnostykę chorób odkleszczowych. Będzie to jeden z pierwszych produktów, dla którego firma chce uzyskać wspominany certyfikat IVD, tak by można go bez przeszkód stosować do diagnostyki chorób odkleszczowych u człowieka.

Doświadczenia zdobyte przy wdrożeniu i sprzedaży testów do badania kleszczy pozwoliły firmie na zdobycie bezcennego know-how dotyczącego sprzedaży, sposobu prezentowania swoich produktów. Przekłada je dziś na  oferowanie usług z zakresu diagnostyki medycznej, która jest priorytetem rozwoju spółki.

Coraz szersze horyzonty

Firma działa dziś głównie na rynku Polskim, kierując swoją ofertę zarówno do klienta B2C, jak i B2B. Odnotowuje też coraz większą liczbę zapytań i zamówień z rynków zagranicznych głównie Niemiec i Francji, choć rośnie również zainteresowanie klientów pochodzących z USA. Główną barierą wejścia na rynek Stanów Zjednoczonych jest dla firmy odległość, która znacząco zwiększa koszty transportu zestawów diagnostycznych, szczególnie że musi on być transportowany w specjalnych warunkach z użyciem suchego lodu. Często koszt transportu przewyższa koszt samego produktu. Amplicon przymierza się do otwarcia filii w USA oraz pracuje nad tym, by testy można było przesyłać w temperaturze pokojowej.

W miejscu dobrym dla biznesu

Amplicon, to przykład firmy, która odnalazła we Wrocławskim Parku Technologicznym przestrzeń i wsparcie umożliwiające dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. WPT odpowiadało na jej potrzeby, a oferta, z której korzystała spółka, zawsze dostosowana była do aktualnej skali jej działalności.

Atmosfera wzajemnej współpracy i pomoc ze strony zarówno zespołu inkubatorów prowadzonego przez panią Małgorzatę Dynowską, jak i laboratoriów na czele z panią Agnieszką Kowalską, jest nie do przecenienia. W trakcie naszej obecności w DAIP zawsze były one do naszej do dyspozycji, chciały wiedzieć jak mogą nam pomóc. Wszystko to przyniosło świetny efekt. Amplicon jest dziś firmą, która prężnie się rozwija i stale wyznacza sobie nowe, coraz ambitniejsze cele. Każdemu, kto zastanawia się nad założeniem własnej firmy, szczególnie w inkubatorze przedsiębiorczości, chciałbym powiedzieć – zrób to! Jeśli masz dobry pomysł i determinację do jego zrealizowania, spróbuj szczęścia. A instytucje, takie jak WPT zapewnią Ci dobry start w biznes – podsumowuje dr Janusz Piechota.

Czytaj więcej o sukcesach firm z WPT:

Dobry plan na biznes – historia Aerogrease

Yaskawa Polska – światowy lider mechatroniki na polskim rynku

Polski potencjał w rozwoju innowacyjnej farmaceutyki – historia WPD Pharmaceuticals