Case study

Case study

Dobry plan na biznes – historia Aerogrease

Aerogrease to firma, która wprowadza na rynek oleje smarne wyprodukowane na bazie unikalnej receptury, mające niespotykane dotąd na rynku właściwości. Dynamiczny rozwój spółki, który nastąpił w ciągu ostatnich kilku miesięcy, pokazuje, że dobry plan na biznes to podstawa prowadzenia przedsiębiorstwa.

Pomysł na stworzenie firmy Aerogrease wziął się z doświadczenia biznesowego pomysłodawcy i założyciela spółki Macieja Baranieckiego. Przez wiele lat pracował on z firmami z różnych gałęzi przemysłu, co pozwoliło mu na poznanie ich potrzeb, problemów i wyzwań, z którymi się mierzą. Jednym z nich jest kwestia utrzymania ruchu na liniach produkcyjnych, tak by ich działanie było optymalne i możliwie bezawaryjne oraz, co najważniejsze, przynosiły one jak największe zyski.

Moje doświadczenie biznesowe i koncepcję na stworzenie nowego, innowacyjnego produktu połączyłem z niezbędnym know-how, które uzyskałem nawiązując współprace z inżynierem chemii, specjalizującym się w technologii polimerów, który obecnie jest kierownikiem ds. badań i rozwoju w naszej spółce – opowiada Maciej Baraniecki.

Pierwsza faza rozwoju firmy skupiała się na opracowaniu koncepcji produktu – innowacyjnego oleju smarnego, wykorzystywanego w tych sektorach przemysłu, w których używana jest duża ilość maszyn i stali, występują duże obciążenia i tarcia, wysokie temperatury, czy też wysoki poziom zasolenia lub zapylenia. Są to sektory takie jak automotive, budownictwo, kopalnictwo czy górnictwo. Jej opracowanie umożliwiło pozyskanie niezbędnych dofinansowań.

Firma otrzymała grant Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zainwestował w jej rozwój również fundusz inwestycyjny BRIdge Alfa GT Technologies.

Umowę inwestycyjną podpisaliśmy w sierpniu 2019, a prace badawczo-rozwojowe wystartowały już miesiąc później. Potrzebowaliśmy odpowiedniej przestrzeni do ich realizacji. Nasz wybór padł na dysponujący odpowiednią infrastrukturą Wrocławski Park Technologiczny. Znaczenie miała dla nas również dobra lokalizacja Parku oraz jego renoma. W końcu, jako sąsiadów mamy tu firmy, które zaczynały tak jak my, a dziś są spółkami notowanymi na Giełdzie Papierów Wartościowych – komentuje Maciej Baraniecki.

Prace laboratoryjne prowadzone od października 2019 roku skupiały się na stworzeniu optymalnego składu mieszanki chemicznej, znalezieniu odpowiedniego balansu pomiędzy półproduktami, które się na nią składają. Aerogrease nawiązało również współpracę z Wydziałem Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej, co dało spółce możliwość korzystania z eksperckiego know-how oraz wykonywania zaawansowanych testów i ekspertyz.

Dało nam to asumpt do osiągania kolejnych kamieni milowych w rozwoju firmy. Oczywiście pierwszym z nich było stworzenie koncepcji produktu, a drugim pozyskanie środków na jego rozwój. Teraz, gdy mamy już gotową, optymalną w swoim składzie mieszankę chemiczną i stworzony prototyp oleju smarnego, skupiamy się na wprowadzeniu go na rynek pod marką AGS – opowiada prezes Aerogrease.

Spółka skupia się obecnie na nawiązaniu relacji z potencjalnymi klientami. Postawiła na bezpośrednią dystrybucję do podmiotów, które mogą być zainteresowane wykorzystaniem produktu. Firma prowadzi obecnie kampanię, w ramach której wykorzystując polecenia i własne kontakty biznesowe, odwiedza różnego typu podmioty i udostępnia im swój produkt do testów.

Do naszych klientów chcemy trafiać bezpośrednio. Pokazujemy im możliwości naszego produktu, przedstawiamy interesujące ich badania i ekspertyzy oraz warianty oleju smarnego AGS – będzie on dostępny w formie płynnej oraz aerozolu. Wszystkich, którzy chcieliby go przetestować, zapraszamy do kontaktu z nami – dodaje p. Maciej.

Spółka chce się obecnie skupić nie tylko na budowie rynkowej pozycji, ale też rozwoju palety swoich produktów, stworzeniu jeszcze bardziej wyspecjalizowanych wariantów olejów smarnych AGS.

– Chcemy w najbliższych miesiącach pozyskać kolejnego inwestora. Pozwoli nam to na prowadzenie kolejnych prac badawczo-rozwojowych i komercjalizację wyników badań. Plany biznesowe mamy ambitne – do końca 2021 chcemy sprzedać 10 000 l naszego produktu. Wraz ze wzrostem sprzedaży będziemy też powiększać nasz zespół, tak handlowy, jak i badawczo-rozwojowy. Podstawą naszego rozwoju jest konkretny plan działania. W połączeniu z dobrym pomysłem jest on czynnikiem, który sprawia, że warto podjąć ryzyko, jakim jest założenie własnej firmy – podsumowuje Maciej Baraniecki.

Czytaj więcej o sukcesach firm z WPT:

Advantic, czyli od skali laboratoryjnej do przemysłowej

Innowacje w praktyce, czyli historia QNA Technology

KrioSystem – pierwszoligowy dostawca urządzeń kriogenicznych