Od E(x)plorów do badań naukowych na uczelni wyższej – wywiad z prof. dr hab. Jolantą Saczko

Od E(x)plorów do badań naukowych na uczelni wyższej – wywiad z prof. dr hab. Jolantą Saczko

W Konkursie Naukowym E(x)plory startują młodzi naukowcy, uczniowie szkół podstawowych i średnich, które swoje pomysły na badania przekształcają w projekty, które często mają potencjał do przeniesienia ich na poziom akademicki. O znaczeniu inicjatyw takich jak E(x)plory opowiedziała nam prof. dr hab. Jolanta Saczko z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, która od kilku lat zasiada w jury wrocławskiego etapu Konkursu.

Jakie doświadczenia wyniosła Pani z poprzednich edycji Konkursu Naukowego E(x)plory?

prof. dr hab. Jolanta Saczko: Jestem ogromnie zadowolona z tego, że mogę być członkiem jury w tak wyjątkowym przedsięwzięciu, jakim jest Konkurs Naukowy E(x)plory.  Od lat fascynuje i zachwyca mnie poziom naukowy, jaki prezentują jego uczestnicy. Myślę, że poprzez udział w nim najpewniej robią oni pierwszy krok do rozpoczęcia kariery naukowej. Uważam, że Konkurs daje im szanse na to, by mogli realizować swoje cele i marzenia naukowe.

Czy udział w Konkursie E(x)plory można traktować jako trening przed dalszą karierą akademicka?

Nie tylko akademicką, również przed każdą inną ścieżką zawodową. Uczestnicy Konkursu muszą dobrze przedstawić nam to, co przygotowali, wyciągnąć właściwe wnioski i właściwie je przekazać. To trening dla wielu kompetencji. Trzeba tu dodać, że co roku projekty przedstawiane przez uczestników Konkursu są na bardzo wysokim poziomie, a ich autorzy się rozwijają. Często zdarza się, że młodzi ludzie wracają ze swoimi pomysłami w kolejnych edycjach Konkursu – widzimy wtedy, że poziom ich przygotowania jest o wiele wyższy.

Jakie znaczenie dla edukacji mają projekty takie jak E(x)plory?

Są one bardzo ważne, bo pozwalają na zajęcie się rozwojem indywidualnych jednostek, na co często nie ma odpowiedniej przestrzeni w szkole. Jest to szczególnie ważne w szkołach średnich. Programy takie jak E(x)plory pozwalają na znalezienie jednostek wybitnych, dobrze rokujących dla nauki i Polski. Warto podkreślić, że dużą rolę w Konkursie Naukowym E(x)plory odgrywają nauczyciele – choć to młodzi ludzie wpadają na „ten” pomysł, to nauczyciele wskazują im drogę jego rozwoju. Ważne jest też to, by młodzi ludzie, jeśli wpadną na dobre pomysły dotyczące badań naukowych, mieli odwagę i możliwości do ich rozwijania.

Czy projekty, które możemy zobaczyć na E(x)plorach mają akademicki potencjał?

Oczywiście, że tak! Wiele z nich było już w ten sposób rozwiniętych. W konkursie biorą udział projekty o charakterze inżynieryjnym, biologicznym czy humanistycznym. Niezależnie do obszaru, wiele z nich ma potencjał do tego, by rozwijać je na poziomie uczelni wyższych.  Mam ogromną nadzieję, że również w tym roku będę miała okazję spotkać w trakcie Regionalnego Festiwalu Naukowego E(x)plory mądrych młodych ludzi, którzy reprezentują bardzo duży poziom naukowy i poznać ich projekty!

15 października 2020

Udostępnij

Oferta WPT

Sprawdź, co mamy do zaoferowania!

/inkubatory-przedsiebiorczosci/