
Jak certyfikacja wspiera konkurencyjność i rozwój firm?
Normy ISO odgrywają istotną rolę w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju w różnych sektorach gospodarki. Ustanawiane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną, są powszechnie uznawane na całym świecie. Firmy wdrażające normy ISO, mogą uzyskać certyfikację potwierdzającą zgodność z normą, co buduje zaufanie klientów, zwiększa konkurencyjność na rynku oraz wspiera zarządzanie ryzykiem. Oprócz korzyści związanych z reputacją, wdrożenie norm ISO przyczynia się do optymalizacji procesów wewnętrznych oraz poprawy efektywności operacyjnej. Opisane korzyści mogą w dłuższej perspektywie pomóc organizacjom dostosować się do zmiennych wymagań rynkowych i prawnych, co stanowi fundament zrównoważonego rozwoju.
Normy – klucz do standardów i jakości
Norma jest dokumentem, stosowanym na zasadzie dobrowolności, powszechnie dostępnym i zaakceptowanym przez uznaną jednostkę normalizacyjną. Ustala, określa i ujednolica zasady, wytyczne lub cechy produktów, usług, procesów czy systemów. Normy opracowywane przez organizacje standaryzacyjne mają na celu zapewnienie jednolitych standardów jakości, bezpieczeństwa oraz kompatybilności. Mogą być stosowane dobrowolnie lub wymagane przez przepisy prawne, aby ułatwić współpracę, wymianę handlową, a także chronić konsumentów i środowisko.
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ang. International Organization for Standarization, ISO) to organizacja pozarządowa utworzona w 1947 roku, zajmująca się przygotowywaniem norm jakości z różnych dziedzin. Siedziba główna organizacji znajduje się w Szwajcarii, w Genewie. Polskie wersje powstałych norm ISO, wydawane są przez Polski Komitet Normatywny.
W gąszczu różnych norm warto wspomnieć o tych związanych z Systemami Zarządzania Jakością, obszarem laboratoriów badawczych czy bezpieczeństwem żywności:
ISO 9001 – wymagania wobec Systemów Zarządzania Jakością
Celem ISO 9001 jest zapewnienie, że organizacje dostarczają produkty i usługi spełniające określone standardy jakości oraz oczekiwania klientów. Norma koncentruje się na procesowym podejściu do zarządzania, promując ciągłe doskonalenie oraz systematyczne monitorowanie efektywności działań. Na główne założenia normy składa się:
- Przywództwo – zaangażowanie kadry zarządzającej w rozwój organizacji
- Orientacja na klienta – zrozumienie i spełnienie potrzeb klienta
- Decyzje oparte o obiektywne dane
- Ciągłe doskonalenie
- Efektywne zarządzanie procesami wewnętrznymi
- Zaangażowanie i kompetencje pracowników
ISO 9001 jest narzędziem pomagający organizacjom poprawiać swoje działania i dostarczać produkty o wyższej jakości, co przekłada się na lepszą reputację i zadowolenie klientów.
ISO 17025 – Ogólne wymagania dotyczące laboratoriów badawczych i wzorcujących
Głównym celem normy jest ustanowienie ogólnych wymagań umożliwiających wykazanie zdolności laboratorium do wykonania wiarygodnych wyników badań lub wzorcowań. Jej wdrożenie wspiera laboratoria w poprawie jakości przeprowadzanych badań oraz pomiarów.
Co więcej, wdrożenie wymagań normy ISO 17025 umożliwia laboratoriom uzyskanie akredytacji w Polskim Centrum Akredytacji. Akredytacja laboratorium jest formalnym uznaniem, że dana instytucja jest kompetentna do wykonywania określonych badań.
ISO 17025 określa wymagania techniczne wobec:
- Personelu
- Warunków lokalowych i środowiskowych
- Metod badań lub wzorcowań, wraz z ich walidacją i szacowaniem niepewności
- Pobierania próbek i postępowania z obiektami do badań
- Zapewnienia jakości badań
- Sposobu przedstawiania wyników badań i wzorcowań
Do zalet wdrożenia ISO 17025 można zaliczyć potwierdzenie wysokich kompetencji laboratorium i spełnienie określonych wymagań jakościowych oraz technicznych. Kolejnym atutem będzie prowadzenie precyzyjnych procedur postępowania i zminimalizowanie ryzyka błędów. Wdrożenie przekłada się na lepszą i stałą kontrolę jakości, zwiększenie prestiżu laboratorium oraz możliwość zapewnienia klientów o zgodności działań laboratorium z obowiązującymi przepisami.
ISO 2000 – System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności . Wymagania dla każdej organizacji łańcucha żywnościowego
ISO 22000 jest pierwszą międzynarodową normą, która wprowadziła ujednolicony i zharmonizowany na poziomie globalnym standard w zakresie strategicznych elementów zarządzania bezpieczeństwem i higieną żywności. Norma jest skierowana do wszystkich podmiotów uczestniczących w łańcuchu wytwórczym branży spożywczej:
– rolników, sadowników, hodowców
– producentów pasz
– producentów żywności
– producentów dodatków do żywności (np. konserwantów, barwników)
– hurtowników i sprzedawców detalicznych
– przedsiębiorców świadczących usługi żywieniowe (np. restauratorów)
– firm pośrednio związanych z branżą żywnościową (np. produkcją maszyn, urządzeń, opakowań dla przemysłu spożywczego)
ISO 22000 zawiera wymagania systemu zapewnienia bezpieczeństwa żywności HACCP (Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli), który jest obligatoryjny dla wszystkich przedsiębiorstw sektora spożywczego zgodnie z Rozporządzeniem (WE) Nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych. Co istotne, norma ISO 22000 jest również zintegrowana z etapami wdrażania systemu HACCP opracowanymi przez Komisję Kodeksu Żywnościowego (Codex Alimentarius).
Na główne elementy Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności składa się:
- Identyfikowalność
- System szybkiego ostrzegania
- Analiza ryzyka
- GMP/GHP
- HACCP
- Szkolenia i podnoszenie kwalifikacji
- Współpraca z organami urzędowej kontroli
Wdrożenie ISO 22000 umożliwia poprawę bezpieczeństwa żywności, zapewnienie ochrony konsumentów, skuteczne komunikowanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa dostawcom i klientom oraz, co niezwykle ważne, wykazanie zgodności z aktualnymi wymaganiami i przepisami prawnymi.
Jeśli opisany temat uważasz za interesujący i warty rozwinięcia, serdecznie zapraszamy na szkolenia z obszaru zarządzania jakością organizowane przez Wrocławski Park Technologiczny. Z Nami zdobędziesz praktyczną wiedzę dotyczącą jakości w branży spożywczej, Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności wg normy ISO 22000:201, czy też Globalnego Standardu Bezpieczeństwa Żywności.
Najbliższe terminy szkoleń z Systemów Zarządzania Jakością:
- Jakość w branży spożywczej, kontrola i ocena jakości produktów spożywczych – Termin: 22.11.2024
- Wymagania Standardu BRCGS Food Safety V.9. Praktyczna interpretacja wymagań – Termin: 12.11.2024
- System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności HACCP wg normy ISO 22000:2018 – Termin: 5.11.2024
Zapraszamy do zapisów!
Po więcej informacji zapraszamy na stronę: https://www.technologpark.pl/oferta-wpt/doradztwo-i-networking/szkolenia/
Kontakt:
- szkolenia@technologpark.pl
- nikola.kobylinska@technologpark.pl
- +48 781 871 624
- +48 781 871 602
14 października 2024
Udostępnij
Dołącz do nas na
Zobacz również