Nasza misja to tworzenie świata dostępnego dla wszystkich [wywiad]

Nasza misja to tworzenie świata dostępnego dla wszystkich [wywiad]

Centrum Wsparcia to wyjątkowa inicjatywa, która zrodziła się z chęci tworzenia świata dostępnego dla wszystkich. To przedsiębiorstwo społeczne od lat konsekwentnie wspiera osoby z niepełnosprawnościami, przełamuje bariery i propaguje idee dostępności w Polsce. Oto wywiad, w którym przedstawiamy kulisy ich działalności, wartości, które im przyświecają, oraz plany na przyszłość. O jego działalności opowiada Marta Gawryluk Prezes Centrum Wsparcia.

Jak zrodził się pomysł na założenie firmy Centrum Wsparcia? Czy była to reakcja na konkretne potrzeby społeczne, które dostrzegliście?

Marta Gawryluk: Głównym impulsem była potrzeba realizacji Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych – międzynarodowego dokumentu opisującego prawa osób z niepełnosprawnościami oraz obowiązki państw związane z ich zapewnieniem i przestrzeganiem.

Skorzystałam też ze wsparcia trenerów pracy z Fundacji Eudajmonia, którzy pomogli dobrać osoby z niepełnosprawnością o odpowiednich kompetencjach do planowanych zadań. Pozyskaliśmy dotację z Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej, dzięki czemu mogliśmy zakupić sprzęt komputerowy, niezbędne programy oraz samochód. To wsparcie umożliwiło nam zaistnienie na rynku usług związanych z dostępnością.

Wasza działalność jest bardzo szeroka – wsparcie, tworzenie, rozwój. Która z tych płaszczyzn jest dla Was najbliższa i dlaczego?

Nasza najważniejsza misja to tworzenie świata dostępnego dla wszystkich oraz aktywna walka z barierami społecznymi. Pragniemy budować społeczeństwo, w którym osoby ze szczególnymi potrzebami nie będą czuły się gorsze. Wręcz przeciwnie – chcemy, aby miały szansę realizować swoje marzenia i ambicje! Żeby tak się stało, trzeba dbać o wszystkie wyżej wymienione elementy w równym stopniu. Dzielenie się wiedzą jest dla nas tak samo ważne jak działania praktyczne.

Większość Waszego zespołu to osoby z niepełnosprawnościami. Jakie wartości lub szczególne perspektywy wnosi to do Waszej pracy?

Jesteśmy dumni, że nasz zespół w 90% tworzą osoby z niepełnosprawnościami. Z racji swoich ograniczeń, nasi pracownicy nierzadko muszą pokonywać dodatkowe bariery, takie jak trudności komunikacyjne czy architektoniczne, co wymaga od nich większego wysiłku.

Są to wykwalifikowani specjaliści, którzy codziennie udowadniają, że ich kompetencje i zaangażowanie są na równi wartościowe z pracą osób pełnosprawnych.

Warto podkreślić, że nasze działania na rzecz aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami zostały niedawno wyróżnione prestiżowym certyfikatem „Wrocław Bez Barier”.

Tworzycie innowacyjne produkty, takie jak plany tyflograficzne czy oznaczenia w Braille’u. Które z Waszych realizacji są dla Was największym powodem do dumy?

Współpracujemy przede wszystkim z jednostkami samorządowymi, urzędami miast, starostwami powiatowymi oraz placówkami publicznymi, takimi jak szpitale czy instytucje kultury. Naszym priorytetem jest realizowanie każdego zlecenia na najwyższym poziomie i odpowiadanie na rzeczywiste potrzeby klientów.

Stawiamy na jakość i indywidualne podejście. Współpracujemy z ekspertami ds. dostępności oraz sprawdzonymi partnerami, co gwarantuje najwyższą jakość naszych realizacji. Każde zlecenie jest dla nas ważne,  jednak dużym wyzwaniem było opanowanie zasad działania drukarki UV oraz przygotowanie plików do druku.

Wasze działania łączą profesjonalizm z misją społeczną. Jak udaje się Wam utrzymać równowagę między efektywnością biznesową a realizowaniem celów społecznych?

Mamy poczucie, że nasza praca ma głęboki sens i realnie przyczynia się do tworzenia świata bardziej przyjaznego osobom z różnymi potrzebami. Takie wartości stanowią fundament naszej etyki pracy.

Nasi klienci pochodzą z całej Polski i bardzo często polecają nas jako przedsiębiorstwo społeczne, które łączy wysoką jakość usług z tworzeniem miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnościami. Dzięki temu ciągle zdobywamy zaufanie nowych partnerów.

Korzystamy także z możliwości wsparcia finansowego, takiego jak refundacja wynagrodzeń z PFRON oraz składek z Powiatowego Urzędu Pracy. To dla nas istotne wsparcie w codziennej działalności.

Działacie na rzecz zwiększenia dostępności na różnych poziomach – od cyfrowego po architektoniczny. Jak oceniacie obecny stan dostępności w Polsce? Co jeszcze wymaga zmiany?

Dostępność to prawo człowieka – prawo do bycia traktowanym na równi z innymi i prawo do normalności. Mimo widocznych postępów związanym z obowiązującym prawem nadal pozostaje wiele do zrobienia. Wciąż napotykamy bariery prawne, społeczne i mentalne. Dlatego tak ważne jest zwiększanie świadomości społecznej na temat dostępności i walka z krzywdzącymi stereotypami.

Jakie są Wasze plany na przyszłość? Czy planujecie rozwijać nowe produkty, usługi lub kierunki działalności?

Nie zamierzamy ustawać w naszych działaniach na rzecz lepszego, bardziej dostępnego świata, w którym różnorodność stanie się siłą, a bariery tylko wspomnieniem.

Dlatego  planujemy rozszerzyć naszą ofertę o  dostępną turystykę. W Polsce wciąż brakuje dobrze oznaczonych tras, planów tyflograficznych oraz informacji w alfabecie Braille’a. Wiele obiektów nie uwzględnia potrzeb osób na wózkach czy z dysfunkcjami wzroku. Naszym celem jest zmiana tego stanu, aby podróżowanie stało się bardziej komfortowe i dostępne dla każdego, niezależnie od jego stanu zdrowia. W przyszłości chcemy również stworzyć miejsce komfortowego wypoczynku dla rodzin z dorosłą osobą z niepełnosprawnością.

16 grudnia 2024

Udostępnij

Oferta WPT

Sprawdź, co mamy do zaoferowania!

/inkubatory-przedsiebiorczosci/