Szansa dla nieoszlifowanych diamentów, czyli o Konkursie E(x)plory z dr Aurelią Cegłowską

Szansa dla nieoszlifowanych diamentów, czyli o Konkursie E(x)plory z dr Aurelią Cegłowską

Dr Aurelia Cegłowska jest biologiem wywodzącym się z Uniwersytetu Wrocławskiego. Od dekady pracuje jako nauczyciel, obecnie w Szkole Podstawowej nr 28 im. Leopolda Okulickiego we Wrocławiu, gdzie pod swoje skrzydła wzięła Szymona Perlickiego. W trakcie Regionalnego Festiwalu Naukowego E(x)plory, którego z Fundacją Pro Mathematica byliśmy gospodarzami, zakwalifikował się on ze swoją pracą pt. „Szyfrowanie wiadomości z użyciem własności hipersfery” do finału Konkursu Naukowego E(x)plory.

 

– Jak zaczęła się przygoda Pani oraz Pani ucznia Szymona Perlickiego z Konkursem Naukowym E(x)plory?

Dr Aurelia Cegłowska: Historia mojej współpracy z Szymonem zaczęła się rok temu, gdy rozpoczęłam pracę w Szkole Podstawowej nr 28 we Wrocławiu. Prowadząc lekcje zauważyłam, że jest to uczeń wyjątkowy, który potrzebuje wsparcia w tym, by zaistnieć i pokazać światu pełnie swojego talentu matematycznego i informatycznego. Nasze drogi zetknęły się, gdy Szymon był już w 7 klasie.

– Czy wcześniej nie brał on udziału w różnych konkursach, które mogły pokazać jego umiejętności?

Oczywiście nauczyciele zgłaszali go do różnego typu olimpiad czy konkursów jednak Szymon to indywidualista. Jest on osobą, która lubi pracować we własnym tempie, własnymi metodami. Szukaliśmy konkursu o charakterze typowo badawczym, silnie nastawionym na merytorykę.

– To wtedy trafiła Pani na Konkurs Naukowy E(x)plory?

Tak, ale był to dłuższy proces. Początkowo zgłosiłam Szymona do lokalnego, organizowanego we Wrocławiu konkursu. Już w trakcie pierwszego spotkania z komisją konkursową, jury oceniło mojego ucznia jako kogoś ponadprzeciętnego. W międzyczasie trafiłam na Konkurs Naukowy E(x)plory, który od razu mi i Szymonowi bardzo się spodobał. Pierwsze dwa etapy już za nim. Teraz wszyscy trzymamy za niego kciuki przed wielkim finałem!

– Jak można dostrzec szczególnie uzdolnionego ucznia wśród kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu osób w klasie?

Zakres intelektualny uczniów z jakimi spotyka się nauczyciel w swojej pracy (szczególnie w szkole podstawowej) jest bardzo szeroki. Uważam, że nauczyciel wie, kiedy pracuje z uczniem wybitnym. Ukazuje się to w trakcie pracy na lekcji czy podczas różnych form sprawdzania wiedzy. Niewątpliwie takie nieoszlifowane diamenty jak Szymon potrzebują naszej pomocy. Szymon to samorodny talent, który rozwija się na własną rękę. To nastolatek, który sam wybiera sobie niezwykle ambitne lektury i narzuca sobie godną podziwu dyscyplinę pracy. Od najmłodszych lat wykazywał się ponadprzeciętnymi umiejętnościami – potrafił wyliczać pierwiastki już w przedszkolu! Dziś robi rzeczy, których nie potrafi pewnie niejeden student.

– Jest Pani biologiem, ale projekt Pani ucznia jest z zakresu matematyk i IT

Tak, to prawda, co na całe szczęście nie stało na przeszkodzie, aby pomóc Szymonowi. Bardzo zależało mi i dalej zależy na znalezieniu odpowiedniej opieki merytorycznej dla niego, a jeśli przy okazji można wypromować talent i zdobyć nagrody to uważam, że obok takiej szansy nie można przejść obojętnie. Poziom wiedzy i zaawansowania projektu Szymona jest na poziomie akademickim. Dostrzegłam to m.in. dzięki pracy ze studentami. Potrzebował on z mojej strony nie tyle wsparcia merytorycznego, co ukierunkowania ścieżki rozwoju. To pierwszy tak wyjątkowy uczeń, którego spotkałam na mojej drodze. Bardzo cieszę się, że mogłam pomóc mu znaleźć się w odpowiednim miejscu.

– Dlaczego zgłosiła Pani Szymona właśnie do Konkursu E(x)plory?

Zależało mi na zgłoszeniu Szymona do konkursu, który będzie miał charakter badawczy, będzie mocno nastawiony ma merytorykę. Praca, jaką on wykonuje na każdym kroku ma zacięcie badawcze, dlatego to było dla mnie najważniejsze kryterium. Cieszę się, że trafiliśmy na E(x)plory, bo to nie tylko świetnie zorganizowany konkurs, ale przede wszystkim możliwość zaprezentowania talentów młodych geniuszy. To program dla wybitnych młodych naukowców, pozwalający im na znalezienie swojego miejsca, poszerzenie horyzontów, ukierunkowanie swojego rozwoju. Szymon to uczeń o niesamowitym potencjale.  Mam nadzieję, że odniesie sukces w Finale Konkursu E(x)plory i wszyscy jeszcze o nim nie raz usłyszymy.

Więcej o pracy konkursowej Szymona Perlickiego:

22 listopada 2020

Udostępnij

Oferta WPT

Sprawdź, co mamy do zaoferowania!

/inkubatory-przedsiebiorczosci/