Jak możemy chronić swoją prywatność w Internecie? Jednym ze sposobów może być aplikacja, opierająca się o symetryczny algorytm szyfrowania dowolnych informacji z użyciem własności hipersfery i przestrzeni wielowymiarowych. Stworzył ją Szymon Perlicki, dziś uczeń 8 klasy Szkoły Podstawowej nr 28 im. Leopolda Okulickiego we Wrocławiu. Młody programista swój pierwszy program napisał w wieku 5-ciu lat. Na koncie ma już stworzenie własnej przeglądarki internetowej i języka programowania. Dziś jego praca bierze udział w finale Konkursu Naukowego E(x)plory! Zakwalifikował się do niej w trakcie Regionalnego Festiwalu Naukowego E(x)plory, którego byliśmy gospodarzem wraz z Fundacją Pro Mathematica. Przedstawiamy Wam rozmowę z Szymonem, w trakcie której opowiedział nam o swojej pracy!

– Od czego zaczęła się twoja przygoda i pasja, związana z szyfrowaniem?

Szymon Perlicki: Szyfrowaniem interesowałem się już od dłuższego czasu. Na pomysł stworzenia algorytmu szyfrującego, który zgłosiłem do Konkursu Naukowego E(x)plory wpadłem w trakcie moich różnych eksperymentów, które prowadziłem sam dla siebie. Swój pierwszy program napisałem, gdy miałem 5 lat. Dotyczył on gry Minecraft. Napisałem własny skrypt, który sprawiał, że po wejściu na serwer gry zmieniał się język komunikatów z angielskiego na polski oraz ich kolory.  Na początku sporo kombinowałem przy serwerach różnych gier,a w międzyczasie uczyłem się języka programowania VB.NET Microsoftu. Pierwszym większym projektem, który rozwijałem przez dłuższy czas było napisanie w tym języku własnej przeglądarki internetowej.

– Na tym jednak nie poprzestałeś.

Uczyłem się dalej z różnych książek i Internetu. Zacząłem poznawać inne języki programowania. Działałem w różnych tematach od stron internetowych do algorytmów szyfrowania. Napisałem też własny język programowania. Ostatnio zrobiłem też program, który gra w szachy.

– Skąd czerpiesz potrzebną Ci wiedzę?

Większości rzeczy uczę się sam, w praktyce. Gdy chcę coś napisać, bo się tym interesuję, po prostu zaczynam to robić. Gdy na początku nie wiem, jak to wykonać, to wyszukuję potrzebne mi informacje, łączę te, które już mam z tym, czego się dowiem. Reszta sama wychodzi w praktyce. To główna metoda mojej nauki, odkąd zacząłem programować. Od 3 lat chodzę też na kurs programowania. Jest to dla mnie fajna możliwość zdobycia praktycznej wiedzy, dowiedzenia się, jakie są nowe trendy, technologie. Mam tam styczność z innymi ludźmi, którzy programują i mogę zobaczyć jak pisać rozwiązania dla innych programistów, jak z nimi współpracować. Bardzo to doceniam, bo mogę dzięki temu spojrzeć na różne tematy z innej strony, niż gdy uczę się ich sam. Uczę się też teorii matematyki z książek oraz innych źródeł np. filmów w Internecie.

– Na czym dokładnie polega twój projekt, który zgłosiłeś na Konkurs Naukowy E(x)plory?

Mój algorytm daje prywatność. W dzisiejszych czasach w Sieci często zbierane są informacje o nas. Moja aplikacja, która korzysta z tego algorytmu, pozwala na zaszyfrowanie swoich wiadomości. Użytkownik ustala klucz, hasło, dzięki temu, jeśli ktoś przechwyci nasze wiadomości, nie dostanie wartościowych informacji. Nad całym algorytmem pracowałem długo. Na początku przygotowałem teorię, sam pomysł, jednak w międzyczasie zająłem się pisaniem własnego języka programowania i temat odłożyłem na bok. Gdy go skończyłem, wróciłem do algorytmu. Wyprowadziłem wszystkie wzory i w teorii był on skończony. W wakacje dwa lata temu, w dwa miesiące napisałem pracę, w której dokładnie opisałem ten szyfr w zorganizowany sposób. Potem, w kilka miesięcy stworzyłem program szyfrujący na komputer, a teraz jestem w trakcie pisania nowej aplikacji, z użyciem której można bezpośrednio wysyłać zaszyfrowane wiadomości. W momencie zgłoszenia do Konkursu E(x)plory cały projekt był gotowy, ale jeszcze od tego czasu go udoskonaliłem.

– Co sądzisz o Konkursie E(x)plory

Podoba mi się, gdyż można w jego trakcie wykorzystać wiedzę w praktyce, zrobić coś własnego i w ten sposób pokazać swoje umiejętności. Na olimpiadach czy konkursach przedmiotowych tak nie jest. W takim konkursie jak E(x)plory możemy sprawdzić swoje kompetencje i zobaczyć co sądzą o nich inni, czy nasza praca jest wartościowa.

– Co chciałbyś robić w przyszłości?

Na pewno dalej chciałbym zajmować się moimi zainteresowaniami, czyli programowaniem, kryptografią i teorią matematyki, najlepiej wszystkimi na raz.

Więcej o pracy konkursowej Szymona Perlickiego:

Czytaj więcej >
Więcej o Konkursie Naukowym E(x)plory >